dilluns, 17 de març del 2008

EDUCAR AMB LA WEB SOCIAL





He estat dies sense escriure al bloc. Esgotadors: exàmens i avaluacions; cursos de formació i altres feines amb data de caducitat; obertura de l'aula virtual del departament de català de l'institut...i, entremig, els catalans hem donat la victòria als espanyols d'esquerra.
El més positiu de tot plegat ha estat l'entrada al Moodle: cinc cursos en funcionament i cent quaranta alumnes que estan entrant en la dimensió més educativa d'internet. Aviat és dit.
No sé si estem vivint una revolució en l'àmbit de la formació, però reivindicar-la em sembla necessari. Avui la prioritat a Catalunya ha de ser la revolució educativa i un dels seus camins és la web social. Per fer-ne una presentació he aprofitat el documental elaborat per educastur.
La web 2.0 es troba en la línia de la proposta de l'enginyer i psicòleg cognitiu Roger Schank que ens defineix les noves funcions del professorat en l'era de la informació:"Si los profesores quieren de verdad asistir al aprendizaje, pueden dedicarse a responder preguntas cuando los estudiantes se encallan, a poner problemas estimulantes y a sugerir lecturas fascinantes, además de dar alguna charla interesante de vez en cuando [...] ( La tercera cultura. Más allá de la revolución científica (2000:166).
Així, percebem cada dia més la construcció educativa com una navegació amb un rumb que ha de ser definit i que, com en el poema de Kavafis, ens ha de fer viure i sorprendre'ns en la descoberta, el veritable estímul del saber. Les eines tecnològiques han d'estar al servei d'aquest projecte, poden ser un bon instrument que tot just ens funciona en rodatge.
Si voleu conèixer una mica més l'ampli ventall de possibilitats que ofereix la web 2.0 podeu visitar l'article del professor Pere Marquès
i en l'àmbit de la llengua i la literatura trobem el quadre explicatiu del també docent Felipe Zayas. Apa, per avui ja tenim prou teca.
(10-05) Sobre Moodle i la web 2.0 acabo de trobar un nou enllaç interessant:
http://video.xtec.net:8080/ramgen/a8045203/jornadesIOC/tarda_auditori01.rm