diumenge, 27 de setembre del 2009

EDUCACIÓ: MARC LEGAL I COMPETÈNCIES BÀSIQUES




Aquest dies de començament de curs bona part del professorat va de bòlit amb la confecció de les programacions dels diversos cursos. Alguns s'hi esforcen per la necessitat de tenir una documentació adequada de cara a les oposicions que han de superar. La majoria dubtem de la validesa d'uns patracols que queden arxivats mentre, això sí, procurem fer la nostra feina el millor possible i educar i compartir a les aules la complexitat dels coneixements.
Els canvis continus de normatives i l'acumulació d'errors i problemes administratius han contribuït a una desconfiança creixent en el sistema educatiu i especialment en tot un seguit de disposicions que són vistes com una burocratització innecessària.
I la revolució educativa, on és? El disseny per competències és un simple canvi de nom? Una altra prova que se'n llança i que acabarà com un producte mal paït, com una nomenclatura que apareixerà en les nostres programacions per imperatiu legal, però que quedarà lluny de la realitat de les aules?
Tot i l'enfarfegament i atabalament que han portat la LOGSE (1990), LOCE (2002), LOE (2006), LEC (2009) penso que val la pena que si hem de programar, abans coneguem una mica millor el nostre marc legal i que ens plantegem algunes reflexions que ens haurien de portar a canvis efectius en la nostra pràctica educativa. Primer ens cal la reflexió i l'experiència a les aules, només així les programacions - potser molt més curtes, que les preparades per les editorials- ens seran un instrument realment útil: el full de ruta necessari per arribar al bon port de la millora educativa i encoratjar-nos en les nostres singladures.
Anoto alguns referents que em semblen d'interès per situar la reflexió que proposem:
1- Presentació de la LEC.
2- Ordenació dels ensenyaments i competències bàsiques.
3- Documents audiovisuals sobre competències bàsiques. Dins d'aquest apartat destaco la conferència d'Antoni Zabala i el power point que l'acompanya.